01-02-2008 ©
Kuyerbosch.........landelijk gelegen, landweggetjes, bos, een klein station en enkele dorpen in de nabije omgeving.
Waar komt die naam vandaan? Bossen lenen zich bij uitstek voor wandeltochten en lekker uitwaaien[ soms letterlijk ].
In deze regio betiteld men wandelen ook wel eens als kuieren,dus even mixen-plakken en zie : Kuyerbosch is ontstaan!
Althans op papier.......want de bouw ervan, zal wel de nodige tijd vergen.Kuyerbosch zal deel uit gaan maken van een groter project.
IN DEN BEGINNE...Het begin....... goed bedacht vooraf, voorkomt teleurstelling en zaag of breekwerk achteraf!! Grote banen hebben de neging nooit af te komen,dus bouw ik liever kleine projecten die je later samenvoegt tot een groter geheel.
Zo is Kuyerbosch ook bedoeld: klein, veel details en later onderdeel van een groter project. Een kleine opzet heeft als voordeel dat men snel tot resultaat komt,en m.i. meer oog voor details krijgt.Klein maar fijn zullen we maar zeggen. Als het uw eerste project wordt: begin dus klein,maar u kunt bij de planning al wel rekening houden met eventuele uitbreiding van het sporenplan.Ik denk dan ook niet dat direct het eerste sporenplan van Kuyerbosch tot uitvoer komt!
Na een week van brainstormen,rekenen en hoofdpijnen, zijn we het met elkaar eens geworden:Kuyerbosch wordt een modelbaan, op één van de lange kanten van de M vormige onderbouw.De schaal waarin kuyerbosch gebouwd wordt is half-nul [ H0 ]. Er gingen stemmen op voor een N baan,maar gezien de hoeveelheid dozen [31] materieel welke aanwezig was in de schaal H0, deed ons voor deze schaal kiezen.Veel van dit materieel kwam niet voor op een zijlijntje,dus het totale project zou dus een hoofdbaan moeten krijgen maar........eerst Kuyerbosch maar eens bouwen.
start.2007 Ja daar sta je dan...we bouwen Kuyerbosch met het hele gezin: Man - vrouw- 2 kids in de leeftijd van 8 en 6 jr . Gereedschap maar eens opgezocht, nieuwe zaagjes gekocht,de schuurpapier voorraad aangevuld en hout ingeslagen. Oops..... zover zijn we nog niet,terug naar de tekenafdeling,helaas kids, vaders moet het gehele layout nog op papier zetten!! Omdat dit een z.g.gezinsproject wordt wil ik iedereen erbij betrekken.Wat willen de kids? moeders de vrouw , en wat wil [en kan] ik? Ook hier moeten we een afweging maken van een ieders ideeen. Of vaders 'even'een proefstukje kan bouwen voor het totale beeld? Tuuurlijk: Kuyerbosch! Ik zal in de nabije toekomst de ontwerpen hier online zetten,dan kunt u zelf oordelen of bovenstaande beweringen kloppen!
Poging 3: schets omgeving fabriek Kuyerbosch.
Nadat schets 1 en 2 het recycling proces werden ingestuurd [ prullenmand ],hebben wij met veel gummen op het orginele plan, een klein stukje vastgelegd op papier. Het is nog niet op schaal getekend, maar zodra het gehele plan vast ligt gebeurd dat wel! Zelfs het hieronder afgebeelde plan kan nog de nodige veranderingen ondergaan.De wegen doen te breed aan, er zitten teveel ópen' ruimtes in en op sommige plekken is het opeengepakt [ huizen ].De bomen staan er nog niet allemaal, tuinderijen en,akkers staan nog niet ingekleurd. Dus ik betwijfel of plan nummer 3 het gaat worden zoals hij nu is.
Het zijspoor[ rode stippellijn ] loopt natuurlijk verder door, zowel de plaats van het station als dat van de fabriek ligt nog niet vast.de wissel is met opzet zo gelegd: de trein kan alleen van rechts naar links in het plaatje rijden, uiterst links gaat hij het schaduwstation in, terwijl een korte goederentrein vanaf links naar rechts over het wissel kan rangeren/opstellen.
©
Poging 4: waar is de fabriek gebleven?
Het was te verwachten: ook aan de derde schets is weer gesleuteld, poging 4 ligt op tafel.De reden?Een fabriek zo dicht bij de grondstoffen leveranciers heeft geen treintransport nodig, aldus mijn zoon van 8 jaar, die brengen de boeren zelf met de tractor!! Dus die fabriek .....ja waar komt tie dan te liggen! Een deel van de akkers/velden zijn ingekleurd,enkele straten met arbeiders woningen staan op hun plek,het stationnetje heeft zijn losplaats.Of er op deze schets nog een fabriek komt? Het hoeft natuurlijk niet een landbouw producten verwerkende fabriek te zijn, dus.............het zou nog kunnen!! [excuses voor het kleinere formaat].Ook denken we er aan om een wissel in de boog naar Kuyerbosch toe,van rechts naar lins dus,achter de huizen langs te leggen naar het evt. fabrieksterein ©In grote lijnen klopt het sporenplan nu wel met zijn omgeving, het moet geen opeenhoping worden van sporen!
©
Poging 5: definitief of niet?
Aan dit plan is niet zo heel veel meer veranderd. We zijn er met z'n allen eens over dat Kuyerbosch op deze laatste schets,voldoende mogelijkheden voor een ieder heeft.Rechts zijn er een paar opstelsporen bij gekomen voor de fabriek [staat op een andere schets]. Gedacht wordt dat de fabriek zo'n verkoopsucses met haar productenheeft,dat de producten landelijk gevraagd worden.Het transport gaat dan natuurlijk per trein!Twee opstelsporen moeten voorlopig genoeg zijn om in deze vraag te voorzien.De titel is nog vragend,maar gaat u er maar vanuit dat U Kuyerbosch in zijn te bouwen vorm ziet.
1-2-2008. Om alvast het tijdperk een beetje te vormen: vandaag naar de winkel[s] geweest met het hele gezin, en daar samen wat heilige koeien gekocht: citroen bestel bus VW busjes [t1] renault 4tl en VW kevers.En ook wat messing buisjes meegenomen [wel betaald] om lantarenpalen te maken van vroeger. Ook alvast wat vegetatie gekocht in de vorm van: sla, komkommers,tomaten bloemkool enz.De kids staan te trappelen om aan de slag te mogen,maar geduld is nog gevraagd!
14-3-2008 Om alvast maar wat in te kopen,hebben we een 'plattelandshuis' [mansaarden kap] van holland scale gekocht.Hiervan zijn we er meer van nodig, dus er zullen wel afdrukken gemaakt worden in rubber.Ook nu weer wat kool en sla ingeslagen ,want 32 kroppen voor meerdere bedrijven is wel heel erg weinig voorraad!! Ook z.g. fruitkistjes hebben we kunnen kopen of in ieder geval iets wat er op lijkt,ook hier weer moeten er meer van komen.Voor de klinkerwegen in Kuyerbosch nog geen goed gelijkend materiaal gevonden,dus dat wordt struinen op het internet! Van tractoren zijn we er waarschijnlijk ook wel wat van nodig,want zonder die kun je je land niet bewerken.Kortom: stukje bij beetje zijn we Kuyerbosch aan het bijeenzamelen,wat best nog wel veel is.Als je een plan opzet denk je nog niet aan details zoals kruiwagens,kratten, platte wagens en het boerenvolk.Maar deze zijn wel noodzakelijk! We schaffen alles in kleinere hoeveelheden aan, dan valt de financiele schade per aankoop nog mee.Het stationsgebouw hadden we al, ook perronranden enz zijn al aanwezig.
4-4-2008 Kuyerbosch heeft weer een uitbreiding gehad van heilige koeien [ via internet ] nogmaals wat eendjes,vw busjes een snoek,en losse aanhanwagens,een vuilniswagen met een verkeerde cabine maar wel een 'bak' vanuit die tijd.Onze plannen met de vuilniswagen zijn: de 'foute cabine eraf, een daf frontstuur-cabine erop! Het overzetten zal wel niet 1 op 1 gaan, maar met wat aanpassingen moet dat te doen zijn. Ook hebben we bij onze dealer een akker van bush gezien, nou ja....iets wat er voor door moest gaan voor ongeveer 5 euro.Nadere bestudering van het vel,deed bij mij een lichtje branden! De vellen akker zijn niets meer of minder dan geverft golfkarton!!! Nou, in de supermarkt vindt ik dozen zat.. voor noppes.Zal laten zien wat ik bedoel:
Dus u begrijpt dat deze jongen zelf aan de slag gaat..... met karton,verf,en zaagsel! de resultaten zal ik hier laten zien!! je bent modelbouwer of niet....Op Kuyerbosch komt [schaal]kilometers van dat spul te liggen,dus een iets leuker alternatief is het proberen waard.[verslag ]Ik hou u op de hoogte.
28-5-2008 Het golfkarton debakel heeft een andere wending gekregen......we gaan verpakkings-ribbelkarton gebruiken,dus niet meer van dozen splitsen! Ik kom aan ribbelkarton door een kennis.We moeten dan alleen nog het zaagsel en de kleur erop doen.[ mooie klus voor de kids ] De verdere werkzaamheden aan Kuyerbosch bestaat uit voorlopig uit denkwerk m.b.t. ruimte en invulling. Ook moet het schaduwstation gepland worden! Later meer hierover!
18-6-2008 Na heel wat denkwerk zijn we eigenlijk nog niet veel opgeschoten,er kwamen teveel andere werkzaamheden tussendoor! Maar we hebben het plan niet laten varen,Kuyerbosch zal gebouwd worden. Ondertussen gaat de aanschaf van materialen door. Bij de Xenos een Elektr.vliegenmepper gekocht, u weet vast wel waar die in de hobby voor gebruikt gaat worden! Niet?... Lees dan het verslag maar. Het project DAF vuilniswagen is bijna voltooid alleen moet er nog een kleurtje op en nog ramen erin,anders tocht het zo! De foto's houdt u nog tegoed.Ook de andere tak van de hobby ligt niet geheel stil, er zijn genoeg projecten welke ik nog starten moet,maar de tijd ontbreekt mij hiervoor.
28-10-2008
Nou, dat is een mooie tijd terug sinds de laatste update! Maar goed....... we schrijven weer !
Nou, we hebben de afgelopen periode weer menig detail aangeschaft. Om maar even wat te noemen:de heren preiser -bush-wiking waren weer verblijdt met onze aankopen.Van de preisertjes die Kuyerbosch zullen gaan bevolken is nr 28110 wel de leukste [vrouw bij de waslijn] Verder boeren, burgers en buitenlui gepeupel gekocht. Van Bush het nodige aan landschapscha-ping in huis gehaald: matten met daarop bosgras/grond strooigoed [ nee niet die van de goedheiligman ] Van Wiking tractoren en aanhangers,ploegen kruiwagens enz om voor het volk het leven wat makkelijker te maken.Voor de' Greenspot ' en de diverse andere fabrieken op Kuyerbosch, van Preiser wederom kratten,bakken, boxen, pallets, vaten, tonnen,zakken en flessen nrs:17110-17113-17105-17111-17501 17502 en, om dit te kunnen vervoeren in de fabrieken: set 17107 [ pallettrucks,steekwagens,stapelaars enz.aangeschaft.
Los van dit alles, de invulling van Kuyerbosch, hier en daar moest er toch wat gesnoeid worden.De eerste twee fases zijn goedgekeurd door afdeling ruimtelijke ordening [vrouw en de kids.]Over fase drie moet nog gepraat worden,daar zijn we nog niet uit!
U leest het,misschien nog een valpartij voor de eindstreep?? Nee hoor,ik denk dat we ook de derde fase binnenkort aan het papier toevertrouwen........Vast staat al wel dat er op het laatste te bouwen gedeelte een loods [VG&L] en een tweede station gebouwd gaat worden.Ook wordt er na gedacht over een haventje tja....nu de rest van de invulling nog!
Kuyerbosch h0 in wording.
27-11-2008 We zijn weer een maandje verder, en ik moet u melden dat een ruimte opruimen meer tijd vroeg dat gepland was.
We hebben alvast wat houtmateriaal klaar gelegd om de diverse bakken te maken,voor de onderbouw. De poten waarop het geheel komt te rusten,moeten nog verzaagd worden, de maten moeten nog op proef bekeken worden........ u leest het: proberen ....weer veranderen....proberen.Dit heeft ook een voordeel:ter plekke kan worden bekeken of iets gaat passen of niet [schaaltekeningen ten spijt].Onder het frame van de diverse bakken komt het schaduwstation, dus zullen we de uitsparingen meteen moeten aanbrengen.Ook zal dan duidelijk worden of de bogen/hellingshoek gemaakt kunnen worden zoals gepland. Het lijkt misschien wat ver gezocht ,maar als je dit later wilt uitvoeren,loop je de kans dat het een en ander niet gaat passen [ervaring].Dus tot het einde van dit jaar zullen we de grote 'LEGO'puzzel proberen te leggen! Foto's /ervaringen hiermee ,volgen op een later tijdstip! [waarschijnlijk worden de foto's op een andere server gezet].
01-01-2009.
Welkom in het nieuwe jaar! Het is al bijna weer een jaar geleden[ 01-02-2008 ]dat het plan om een modelbaan te bouwen werd gelanceerd. Veel verder zijn we er niet mee gekomen, omdat veel tijd verloren ging aan het inrichten van de ruimte! zowel op papier als in het eggie!
Maar goed ,we schrijven nog.Foto's van de ruimte zet ik niet online. Er is nog een ander project dat mijn aandacht verdiend : mat'36-2. Na het compleet maken van de benodigde onderdelen,viel dit even stil. Ik wil en zal,dit stel afbouwen. De mallen zijn gemaakt en enkele wanden zijn al aanwezig dus nu zal alleen de tijd nog roet in het eten kunnen gooien,of er dan nog een vervolg komt voor meerdere mat '36 ers zal afhangen van die tijd, welke dat tijdens de bouw van Kuyerbosch overschiet....Meer info op de ns-editions pagina's.
07-03-2009.
Zo........Ik heb even de tijd genomen om een riedeltje neer te typen.Ik ben momenteel druk bezig met resin in de weer.Van de meeste gebouwen heb ik nu de mallen compleet,en heb direct er een testje op los gelaten: gieten in kleur! Wat er goed uitziet, hoe u dit kunt doen: vertel ik later. Er wordt nu een lijst[je] gemaakt met daarop de werkzaamheden welke gedaan moeten worden,en welke klussen de kids kunnen doen [we bouwen met het hele gezin].De onderbouw ligt er nog onbeholpen bij,er is nog niets mee gedaan!!In dezelfde ruimte zit ik nu dus ook resin te gieten aan een tafeltje welke ik ook nog moest opbouwen tot[ spuitcabine of werktafel ] .Het bijzondere van deze tafel is dat een deel eraf gehaald kan worden;of de tafel word gebruikt voor spuitwerkzaamheden of dezelfde tafel word gebruikt voor bouwwerkzaamheden met verwisselen van een deel ervan.Ook hier zal ik een verslag maken.Ik hoor u denken: Wat is er met Kuyerbosch? Niets.......helaas nog niets.Zodra de lijst klaar is zullen we een planning maken,daarna is het gaan met die [Kuyerbosch]banaan.
17-04-2009.
We zijn nu zover met het gieten dat we van de geveldelen een nieuw huis of fabriek kunnen samenstellen. Even passen , meten en zagen dan maar weer! Je denkt telkens weer klaar te zijn,als er weer wat anders bedacht wordt,wat ook ermee kan.Ben ik mijn werkplek aan het opruimen; kom ik de vuilniswagen tegen in een doosje! Die moest ook nog af! Alleen spuiten van de kleuren nog! Nou ja, ik wacht hiermee wel tot aan het moment dat ik meerdere zaken/kappen moet spuiten! Al met al is het een aardige verzameling van losse componenten aan het worden.Het wordt tijd om te bouwen,de kids staan al in de startblokken: kunnen we al met de treinen rijden?
20-05-2009.
Tja ja ja ...Bouwen aan Kuyerbosch,...heb ik de ruimte mooi opgeruimd, zie ik het eerste probleem al!!! chipzzz!! onder de schuine kant van het dak hele mooie kastjes gemaakt,daar kom ik nooit meer bij als ik die baan daar bouw!! tjeee...Wat nu weer.Ik zal de baanhoogte aan moeten passen aan de vrije doorgang [ hoogte kastjes] en dan maar kijken of je er dan nog redelijk bij kan komen. Hebben wij weer! Goed, we hebben na rijp beraad het derde stukje ingevuld, wat komt hier op? Vast staat dat er een loods komt in de uitvoering van van gend & loos hiervoor heb ik de geelbanders al en ook de oude daf vrachtwagens kan ik hier voor maken.Ook een molen zal een plaatsje krijgen,en verder nog een kanaaltje voor de enige schuit die Kuyerbosch rijk is.Tevens wordt er gedacht aan een kolenhandel aan het stations[ zij ]spoor.De huizen en pakhuizen zijn al aangeschaft en verzaagd, zodat er meerdere uitvoeringen van [ pak ]huizen mogelijk zijn.En dankzij een los gekochte Railhobby [ december ] komen er nog meer varianten bij. Het bloed begint bij mij eerlijk gezegd nu ook wel te kriebelen, we willen bouwen!
25-06-2009.
Nu het probleem met de kastjes lijkt te zijn opgelost, kom ik direct aan het ontwerpen van het schaduwstation toe.Het moet een smal niveau worden want anders spelen de kasten mij [ons] parten. Een deel is 150 cm breed [het deel van fase 1 links op de tekening] maar eronder hoeft het schaduwstation niet zo breed te zijn. Ik heb wel in het orginele plan moeten schuiven met het spoor,door de genoemde kasten. zie hier:
Het groene gedeelte is het deel wat dus naar een lager gelegen niveau loopt, het spoor loopt verder nog wel door maar is op deze layout nog niet aangepast. In de eerste opzet liep het spoor [rood] wat meer parralel aan de rand mee,nu verloopt deze meer diagonaal naar het schaduwstation toe.
30-07-2009.
Nu de temperaturen op de zolder het eigenlijk niet meer toelaten om te kunnen bouwen, hebben we alleen in de morgenuren aan Kuyerbosch gewerkt. Daar op de eerste module een groot bos moest verreizen, hebben we gedacht om de [ naald ]bomen zelf te fabriceren.
Moeders knipt de touwen op lengte,Vaders draait van ijzerdraad en het gekamde touw er 'raggers' van,knipt ze in model en doopt ze in de lijm, en de kids? die bestrooien de bomen met strooisel van Busch! Op deze wijze hebben we er al zo'n 200 stuks gemaakt.
We hadden ook nog bomen van een vorige baan die hebben we weer gebruikt zodat je verschillende vormen krijgt in ons bos.
De stand tot nu toe: Groot bos, niet geheel klaar maar er staan op moment van schrijven zo'n 180 bomen.En........het eerste treintje heeft een stukje gereden door het bos in wording!! yes!!
kleine indruk:
De kleuren op de foto's zijn flets: de bomen zijn donker groen.Ook het gras is donkergroen.Een blik op de zandweg:De zandweg heeft een lichtbruine zandkleur en is een echt mulle zandweg met kuilen.
De afrastering aan de zandweg is gemaakt van spijkertjes en garen. Jammer ,dat ook hier de camera het anders ziet dan mijn oog!
Zie ik dat nu goed? u wordt ook bekeken door een eerste bewoner [met verrekijker] van Kuyerbosch!! P reiserger. tis fraai!!
09-09-2009.
Zo, op deze bijzondere datum weer eens een update.
De eerste modulebak is klaar om geplaatst te worden! Alleen de achtergrond moet er nog achter maar klaar is tie!
Ik laat het deze keer alleen bij foto's: LET OP!! Wilt u bj uw 'beoordeling'letten op het feit dat ook kids van 7 en 9 jr eraan gewerkt hebben?
19-09-2009. We hebben deze week nog wat foto's gekiekt, en de kids hebben een begin gemaakt met deel twee op het hout te zetten.
einde van de eerste module.
Zo hier laat ik het even bij tot een volgende update in Deel 2!